Întâlnire de lucru între reprezentanții UNBR și ai Ministerului Public: părțile au stabilit crearea unei comisii comune pentru rezolvarea problemelor privind onorariile cuvenite avocaților pentru oficii, apărute în contextul implementării Protocolului din 14 februarie 2019

Vineri, 12 iulie 2019, la sediul Parchetului General de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, a avut loc o întâlnire de lucru între reprezentanții UNBR și conducerea Ministerului Public pentru a identifica soluții legate de implementarea Protocolului din 14 februarie 2019 privind stabilirea onorariilor cuvenite avocaților pentru furnizarea serviciilor de asistență judiciară în materie penală, pentru prestarea, în cadrul sistemului de ajutor public judiciar, a serviciilor de asistență judiciară și/sau reprezentare ori de asistență extrajudiciară, precum și pentru asigurarea serviciilor de asistență judiciară privind accesul internațional la justiție în materie civilă și cooperarea judiciară internațională în materie penală (în continuare Protocol)

Din partea UNBR, au participat la întrevedere: dl. Traian Briciu, președintele UNBR, alături de vicepreședinții Mihai Baco, Ion Turculeanu și Marius Striblea; dl. Sergiu Stănilă, decanul Baroului Timiș și secretar al Comisiei Permanente a UNBR; dl. Mihail Ciobanu, coordonator al serviciului de asistență judiciară din cadrul Baroului București.

În cadrul întrevederii, au fost analizate problemele ridicate de barouri și s-a convenit crearea unei comisii comune pentru a definitiva soluțiile propuse pentru implementarea Protocolului din 14 februarie 2019, care va lucra inclusiv în perioada vacanței judecătorești.

Principalele teme puse în discuție se referă la plata onorariilor cuvenite avocaților desemnați pentru serviciile de asistență juridică și/sau reprezentare în fața organelor de cercetare/urmărire penală conform Protocolului nou încheiat, respectiv:
a) Eliminarea întârzierilor la plata onorariilor cuvenite avocaților;
b) Metodologia de stabilire a procedurii de depunere a referatelor, de centralizare și de decontare a cheltuielilor;
c) Aplicarea dispozițiilor art. 5 alin. (1) lit. a) din Protocol, dacă onorariul apărătorului din oficiu care asistă inculpatul în timpul urmăririi penale se acordă o singură dată indiferent dacă acesta participă sau nu în fază procesuală în fața judecătorului de drepturi și libertăți în soluționarea unor cereri, sau, pentru fiecare cerere adresată judecătorului de drepturi și libertăți și clarificarea modalității în care se realizează continuitatea asistenței judiciare în fața completului de drepturi și libertăți,
d) Interpretarea dispozițiilor art. 5 alin. 2 din Protocol, în sensul stabilirii momentului de depunere a referatului și de plată efectivă a sumei cuvenită avocatului;
e) Stabilirea procedurii de numire și remunerația cuvenită curatorilor desemnați în condițiile legii, din rândul avocaților pentru situațiile în care legea nu prevede avansarea remunerației de către stat, în raport de dispozițiile art.1 alin. (2) din Protocol;
f) Soluționarea disfuncționalităților înregistrate la plata onorariilor cuvenite avocaților pentru furnizarea serviciilor de asistență judiciară în materie penală
g) Alte propuneri venite din partea barourilor.

Data următoarei întâlniri a Comisiei comune este 31 iulie 2019.

| | Hits: 304